Virtual Organizing is nog erg nieuw en tamelijk onbekend in Nederland. Het concept is afkomstig uit de Verenigde Staten en overgewaaid naar Europa. Er is een opleiding voor, die “Certified Virtual Professional Organizers™”, ofwel CVPO™ aflevert.  Uiteraard is de opleiding ook virtueel, de cursisten komen inmiddels van over de hele wereld. Ook in Nederland lopen al vijf van die gecertificeerde organizers rond. Je vindt ze allemaal hier: https://virtual-organizers.nl/

Ik ga in dit blog het hoe, wat en waarom niet uitleggen, dat kun je allemaal lezen op onze website. Je krijgt wel een paar voorbeelden uit mijn praktijk. Het laat zien hoe je Virtual Organizing op verschillende manieren kunt inzetten: van individuele begeleiding tot begeleiding en training van een groep hulpverleners.

 

Verhuizing

Een kunstenares in Duitsland had hulp nodig bij de verhuizing naar haar nieuwe atelier, ruim 700 kilometer
verderop. We werkten met een goede plattegrond met afmetingen, een overzicht van de meubels en hun mten. Ook kreeg ik een videorondleiding door haar zeer uitgebreide voorraad mixed-media kunst-benodigdheden. De twee belangrijkste vragen waren: hoe verhuizen we ál die verschillende materialen veilig en overzichtelijk? Hoe houd ik mijn meest gebruikte spullen binnen handbereik tijdens de verhuizing? En hoe richten we het nieuwe atelier zo efficiënt mogelijk in? Daar hebben we samen een plan voor gemaakt. Bijna elke week hadden we een videogesprek waarin we de voortgang bekeken en nieuwe ideeën toetsten. Inmiddels heb ik een virtuele rondleiding gehad door haar nieuwe werkplek. Het ziet er precies zo uit als ze had gehoopt en ze is weer volop aan het werk. Als verrassing stuurde ze me dit: https://www.youtube.com/watch?v=iyPrEoipnXk&t=793s

 

Papierwerk

Een andere cliënt had hulp nodig bij het ordenen van haar administratie. Er lagen op meerdere plekken in huis grote stapels papieren, van alles door elkaar. Ze twijfelde erg wat ze moest bewaren en hoe, en vooral ook welke papieren weg mochten. Met mijn adviezen heeft ze een eenvoudig systeem opgezet dat nog steeds werkt. De lastige papieren bleven liggen om tijdens onze afspraken te bespreken, de makkelijke papieren ruimde ze tussentijds op in de goede mappen óf gooide ze weg. Het was een energiek en vrolijk traject waar we allebei met plezier en voldoening op terugkijken. Het traject duurde slechts drie weken, waarin we elkaar twee keer per week via beeldbellen zagen. Ook regelde ze zelf een virtuele “buddy” die haar bij de les houdt nu ons traject is afgelopen.

 

Virtual Organizen met een groep hulpverleners

En een heel bijzonder traject, waarmee ik binnenkort ga starten, heeft nóg weer een andere vorm. Deze cliënt heeft een team van hulpverleners om zich heen, maar er is behoefte aan kennis over verzamelproblematiek. De gemeente waar deze cliënt woont, is bereid middels de Wet Maatschappelijke Ondersteuning iets nieuws te proberen, namelijk Virtual Organizing. Zo kan ik dit team én de cliënt en haar familie trainen in het omgaan met hoarding-problematiek. Naast vier avonden cursus per video, gaan we ook samen opruimen. De cliënt en haar helpers-ter-plekke gaan aan de slag, ik kijk via het scherm over de schouder mee en geef advies of stel vragen. Zo kan ik met relatief weinig inzet veel mensen tegelijk aansturen. Ik ben vooral zo blij met dit traject, omdat het laat zien dat gemeentes creatief willen omgaan met professional organizing bij een specifieke hulpvraag. De cliënt kan de juiste specialist inzetten om een probleem aan te pakken, ongeacht de afstand. Deze vorm is effectief en relatief goedkoop omdat ik alle uren met de cliënt kan doorbrengen, in plaats van uren in de auto te zitten. Een win-win voor iedereen!

Hilde Verdijk, MRPO®, CPO-CD®, CVPO™
Yourganize