l

Wat is Virtual Organizing

 

Bij Virtual Organizing (VO) helpt een ervaren en geschoolde professional organizer jou op afstand met je praktische organizing vraag. De begeleiding vindt plaats met behulp van een internetverbinding (met camera). Je kunt hiervoor een pc, laptop, tablet en zelfs een smartphone gebruiken.

Wat zijn de voordelen van Virtual Organizing?

  • Je werkt samen met de professional organizer van jouw keuze ongeacht de afstand
  • VO is een goede aanvulling op organizen op locatie
  • VO is flexibel, korte afspraken van een uur tot anderhalf uur, eventueel buiten kantoortijden
  • Je kunt met VO uitproberen of organizing óf de organizer bij je past, zonder jezelf of je huis meteen helemaal bloot te geven
  • VO zorgt voor minder afleiding omdat de virtual organizer niet in je huis aanwezig is
  • VO zorgt ervoor dat je op een ándere manier gaat nadenken, onthouden en uitvoeren. Je brein wordt actiever, de overdracht van vaardigheden verloopt anders en vaak sneller (je moet het tenslotte zélf doen) en je bent waarschijnlijk goed gefocust. Het beste van alles: je leert creatiever denken en werkt oplossingsgericht. We noemen dit neuroplasiticiteit
  • Door vaker korte afspraken te maken en het bijbehorende huiswerk te doen, blijf je geconcentreerder. Je besteedt vaker aandacht aan je project. De resultaten zijn vaak minstens zo goed of beter dan wanneer je eens per twee of drie weken enkele uren achter elkaar samenwerkt met een organizer in huis. Het is dus per saldo nog goedkoper ook!
  • VO is tenslotte zeer milieuvriendelijk 🌱. Het spaart veel kilometers uit (die dus ook niet in rekening gebracht hoeven worden!)

 

Nieuw in Nederland

Hoewel deze dienst in Nederland nog erg nieuw is, is het in Amerika al de normaalste zaak van de wereld. De professional organizers die je op deze website vindt, volgden eind 2018 -ook virtueel natuurlijk- de opleiding “Professional Virtual Organizing Services”. Zij zijn hiervoor inmiddels alle drie gecertificeerd.

Deze Virtual Organizing training is ontwikkeld door Sheila Smith Delson uit de Verenigde Staten. Haar motto is “bridging the gap”, de afstand overbruggen dus. Dat kun je letterlijk opvatten als het gaat om de fysieke afstand tussen cliënt en organizer. Of je bekijkt het filosofischer, als het dichten van de kloof tussen een rommelige en ongewenste situatie en de best mogelijke oplossing voor een opgeruimd huis of leven. 

 

Samenwerken

 

Bij Virtual Organizing is samenwerking het uitgangspunt.
De professional organizer is verantwoordelijk voor de begeleiding tijdens de sessie, de planning en de administratie. Jij voert de werkzaamheden zelfstandig uit tijdens de afspraak en evt. daarna als huiswerkopdracht.
De organizer is dus niet ín je woning aanwezig. We hebben tijdens een sessie wel direct contact via een video-conferentie. Denk hierbij aan Skype, Zoom, Facetime of een whatsapp-gesprek. Daarnaast communiceren we via telefoongesprekken, foto’s, whatsapp, e-mails, een logboek of een combinatie hiervan. Je krijgt dus altijd persoonlijke aandacht, adviezen en antwoord op je vragen. We richten ons op het aanleren van nieuwe vaardigheden en het eventuele huiswerk sluit aan op jouw vraag. Zo werken we dus écht samen.

Virtual Organizing kan als enige vorm van begeleiding worden ingezet  of in combinatie met afspraken bij jou thuis. Dit bepalen we op basis van jouw behoeften en mogelijkheden.

Wat maakt virtual organizing anders?

 

Laten we vooropstellen dat er veel overeenkomsten zijn tussen professional organizers die bij je thuis komen, en Virtual Organizers. Elke organizer brengt kennis en ervaring mee, een praktische kijk op de meeste organizing-problemen en communicatieve vaardigheden om het beste uit een sessie te halen. En meestal jeuken onze handen om lekker aan de slag te gaan.

In dat laatste stukje zijn wij als Virtual Organizers dus wél anders. Want wij steken de handen niet zelf uit de mouwen, dat doe jij! Wij kijken in plaats daarvan over je schouder mee. En júist omdat we wat verder weg zitten, kun je daar ontzettend veel profijt van hebben. Dat klinkt misschien gek, maar omdat jij het werk zelf uitvoert, krijg je een realistischer beeld van de tijd en moeite die het jóu kost om iets opgeruimd te krijgen. De organizer ter plekke lost het probleem misschien meteen voor je op, maar kun je het de volgende keer dan ook zelf? Als de situatie nét een beetje anders is? Ja, met Virtual Organizing leer je dat dus!

Virtual Organizing “doet” namelijk wat met je brein. Het laat je op een andere manier denken en bezig zijn met je vraag. Je leert de opruimvaardigheden op een andere manier aan, door veel zelf te doen en te oefenen tussen de sessies door. Zo train je je brein om nieuwe oplossingen te bedenken. Je bent niet afgeleid door onze aanwezigheid in jóuw ruimte en je kunt je focus en tempo goed vasthouden. Voor de moeilijke momenten zijn wij er natuurlijk wel voor je! Met een appje, een mailtje of een aanpassing in je logboek bijvoorbeeld.

Wil jij je huidige organizing vraag dus oplossen én de vaardigheden aanleren om volgende vragen ook te kunnen tackelen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.